Негативите на Open space офисите

Установи се, че служителите разговарят лице в лице със 73% по-рядко

Предполагаше се, че отвореното работно пространство без индивидуални офиси и кабинети би накарало служителите да си сътрудничат повече, да разговарят лице в лице по-често и да могат безпроблемно да комуникират и обменят идеи. Едно скорошно изследване на Университета в Харвард обаче доказателства точно обратно. Шумът и страничните звуци карат служителите да слагат слушалки, за да се уединят; липсата на лично пространство подтиква много хора да предпочитат да работят от вкъщи.

 

„Когато влезем в open space офис, виждаме хора с големи слушалки на ушите, взиращи се в екраните на компютрите си, опитвайки се да изглеждат заети, защото са на показ и всеки може да види с какво се занимават. Резултатът е, че вместо да разговарят помежду си, рискувайки да разконцентрират колегите си, служителите избират да изпратят имейл.“, споделя водещият изследването професор Итън Бърнщайн.
Бърнщайн разглежда две големи компании, които са преминали от самостоятелни офиси към отворено работно пространство, като провежда изследване в две части. В първата, използвайки „социометрични“ електронни значки и микрофони и данни за използването на електронна поща и чатове от служители, изследователите установяват, че след като организацията преминава към отворени офиси, служителите разговарят лице в лице със 73% по-рядко. Междувременно използването на електронна поща се е повишило с 67%, а използването на чатове е нараснало със 75%.

 

Във втората част на изследването са разгледани промените във взаимодействията между конкретни двойки колеги, като резултатите са отново спад в комуникацията лице в лице и по-малко, но все пак значително, увеличение на електронната кореспонденция (изпращането на имейли нараства с между 22 и 50%).
„Човешкото желание за неприкосновеност на личния живот е естествено и когато сме лишени от възможността да се уединим, ние търсим нови начини да го направим.“, казва още Бърнстейн. „Действията на организациите целят увеличение на комуникацията лице в лице, но резултатът е дигитализирането. Иронично е, защото не това е идеята на отворените офисни пространства. „

 

Друг извод от изследването е, че служителите не само променят начина си на комуникация, но и имат тенденцията да общуват с различни групи хора повече онлайн, отколкото лично. „Преминаването от един вид комуникация към друга не задължително е лошо – възможно е понякога имейлът да е по-ефективното средство. Но ако мениджърите искат конкретни екипи от хора да взаимодействат помежду си, това може да доведе до спад в ефективността. Промяната на офис пространството може да има дълбок ефект върху производителността и качеството на работата“ споделя Бърнстейн.

 

Учените от Харвардския университет се надяват, че изследването им ще предостави емпирични доказателства, които могат помогнат на мениджърите да разберат евентуалните негативи от преминаването към отворен офис план. Търсейки по-ниска цена на квадратен метър, те си купуват и идеята, че това ще доведе и до повече сътрудничество и комуникация межу служителите, дори и това да не е сигурно.
“Не обвинявам архитектите.” споделя още Бърнстейн. „Но мисля, че прекарваме повече време мислейки как да проектираме работните пространства през гледната точка на мениджърите, всместо през тази на служителите.”

Източник: https://www.washingtonpost.com

 |